Tippek, trükkök - Izomláz "ellen"

Kedves SportosMami! 

 

Egy-egy erőteljesebb edzés után másnap, de lehet, hogy harmadnap érzed is, hogy sajog minden porcikád. Ekkor tudatosul benned, hogy egy befőttes üveg kinyitásakor mennyi izom dolgozik egyszerre, és fáj, olyan helyeken is, ahol nem is tudtad, hogy van izmod. 

Ha kipróbáltál egy új mozgásformát, ha több sorozatot csináltál, mint amennyit szoktál, azaz kimozdultál a "mozgás-komfortzónádból" akkor jelentkezHET izomláz. Merthogy az izomláz nem egyenes következménye egy -egy edzésnek. 

Mi is az izomláz:

„Az izmok fájdalmas gyulladása, ami főként megerőltető izomtevékenység másnapján keletkezik, s néhány napig tart” (Prof. Dr. Pavlik Gábor definíciója)

Az izomláz anaerob, azaz oxigénhiányos állapotban keletkezik. Azaz olyan intenzitású gyakorlatokat végzel, mely következtében az izmok nem jutnak elegendő oxigénhez, így az izom a tápanyagokat csak tejsavvá tudja lebontani. 

Az izomláz nem rossz, csak kellemetlen "mellékhatása" az edzésnek. 

Mikor keletkezik leginkább?

1) Az edződ egy állat volt és dupla adag kitörést csináltatott veled, mert itt a diószezon és fixa ideája, hogy a fenekeden kell diót törni. 

2) Elmentél egy másik edzőhöz, aki teljesen más gyakorlatokat csináltatott veled, mint amit eddig megszoktál---- Lehet, hogy minden edző egy állát? 

3) Eddig mondjuk táncos órára jártál, de betévedtél egy Pilates, vagy Jóga órára....Hogyan lehet a lassú mozgás ilyen fájdalmas! :-) 

4) Eddig soha, semmilyen mozgásformát nem űztél még, és most végigtoltál egy erősítő órát.... Bocsi, de holnap mozogni sem fogsz tudni, mert az edzetlen izmok a "legfogékonyabbak" az izomlázra.

Ne keverd össze az izomfájdalmat és az izületi fájdalmat! 

Az izomláz 2-3 nap alatt elmúlik, az izületi fájdalom nem. Nagyon figyelj oda a helyes gyakorlat végrehajtokra, az edződ nem véletlenül mindja el mindig, hogyan csináld. 

 

Hogyan enyhítheted? 

Szentelt vizzel.... :-)

Komolyra fordítva a szót.

A tejsavat a máj bontja le. Igyál minél több vizet, hogy mielőbb kiürüljön a szervezetedből.A szaunázás, váltott hideg-meleg vizes zuhany is jótékony hatással van az izomra, ugyanis vérbőséget okoz. Kenheted esetleg izomlazító krémmel is. 

Kutyaharapást szőrével. Az edzett izmok kevéssé fogékonyak az izomlázra és hamarabb is regenerálódnak. Azaz előre menekülj. :-) 

 

Ami még nagyon fontos!!! 

Amikor edzel, az izmok megrövidülnek, "begörcsölnek". Minden edzés után KELL!!! nyújtani, hogy az izmok visszanyerjék eredeti hosszúságukat! Ugyanez vonatkozik a bemelegítésre is! A bemelegítésre azért van szükség, hogy felkészítsük az izmainkat, izületeinket a terhelére. BEMELEGÍTÉS és NYÚJTÁS ugyanolyan fontos, hanem fontosabb, mint az edzés maga.

 

Remélem, hogy tudtam segíteni! 

Ha tetszett, oszd meg barátaiddal is a bejegyzést! 

 

 

Kapcsolódó bejegyzések:

A sport olyan, mint egy jó pasi

Edzés hatékonyság növelés

Mozgás szülés után, avagy kisgyerekesek nagy sportágválasztója

 

 

Végzettségeim:
KJF Idegenforgalom és szálloda szak
Fitness Company: aerobik sportedző
végzettséget igazoló dokumentumok
Rendelkezem:
OKJ-s vizsgával (aerobik sportedző)
Szakmai felelősségbiztosítással
Pilates oktatói végzettséggel