Tippek, trükkök - Életmódváltás

Kedves SportosMami! 

 

Aki számára nem idegen a rendszeres testmozgás, az már biztos találkozott valamilyen fogyókúrával, hovatovább ki is próbálta. 

 

Minden évben, de lehet, hogy mostmár évszakban, kijön valaki egy "namostezatutibiztosreceptafogyásra" típusú fogyókúrával. Ezek általában a lustaságunkra alapoznak. Sajnos hajlamosak vagyunk (ebben is) a könnyebb utat választani és a cégek ezt használják ki. "Vedd be a két bogyót és fogysz 2 nap alatt 10 kilót" "Vedd meg ezt a terméket és 10 perc munkával kockahasad lesz. " 

Elárulom, ha még eddig esetleg nem tudtad volna, ez sajnos nem ilyen egyszerű, vagy ha az, akkor nagy árat fogsz érte fizetni. 

 

Persze az életmódváltás, mint fogalom is a csapból folyik már.  Mi jut először erról a szóról eszünkbe?

Először is az, hogy ez csak az étkezésre koncentrálódik. Költséges, kis adagok, "nemvagyokénnyúlhogysalátátegyek." Ugye? Fellélegezhetsz, és olvasd nyugodtan tovább a bejegyzést, mert nem azt fogom tanácsolni, hogy holnaptól nem ehetsz semmit, amit eddig ettél, és mostantól éhezni fogsz. 

Valójában mit is jelent az életmódváltás?

 

Először határozzuk meg, mi az egészség! 

A WHO megfogalmazása szerint: "Az egészség a teljes testi, lelki és szociális jólét állapota, és nem csupán a betegség hiánya"

Az egészségi állapotot meghatározó tényezők:

1) 43% életmód

2) 11% egészségügyi ellátás

3) 27% genetikai tényezők

4) 19% környezeti hatások

 

Ha már az egészség definiciója megvan, most jöjjön az életmódé:

"Az életmód az emberek olyan tevékenységi-magatartási rendszere, amelyet- több-kevesebb tudatossággal- életük fenntartására, különböző szintű, különböző helyzetek szerint és történetileg is változó szükségleteik kielégítésére szerveznek.   Az emberi magatartás olyan vonásait fejezi ki, amelyek a mindennapi életünkben rendszeresen megnyilvánulnak."*

 

Hogyan kezd el a változást? Először is olvasd tovább. :-)

 

1) Leltár

Nézd végig egy napodat, egy heteted, a különböző helyzetekre adott reakcióidat, a vásárlási, utazási szokásaidat, mindent, amit rendszeresen teszel, eszel, iszol. 

Pl: Mivel mész munkába? Mit eszel a munkahelyeden? Hogyan hat rád a stressz? Liftezel, vagy lépcsőzöl? 

2) Mérlegelés

Ha ezek megvannak, próbáld mérlegelni, hogy melyek az egészségre károsan ható "rossz" szokások.

Pl: Ha stresszes vagy, bánatos vagy, örülsz - eszel. Még a Wc-re is autóval mész. Napi 4 doboz cigit szívsz. Csak gyorskaját eszel. 

3) Fokozatosság

Fokozatosan helyettesítsd ezeket a rossz szokásokat. Hogy viselkedünk, ha valamit tiltanak? Csakazértis az kell. Ha eddig megettél napi 3 tábla csokit, ne tiltsd le magadat róla egyik napról a másikra, hanem szépen, fokozatosan azaz TUDATOSAN csökkentsd az adagodat hétről hétre. Először csak egy sorral eszek kevesebbet, majd kettővel... és így tovább.

Ez ráhúzható bármilyen rossz szokásra. FOKOZATOSSÁG és TUDATOSSÁG! 

4) Helyettesítés

Keress alternatívákat, amivel a kiesést pótolod. Maradjunk a csokis példánál. Az elhagyott sor csokikat helyettesíts gyümölccsel. 

5) Vegyél fel új szokásokat

A változatosság gyönyörködtet, szokták mondani. Találj új hobbit, amit a családdal együtt a szabadban végezhettek!

 

+1) Ha eddig nem sportoltál, ez egy igazán remek alkalom, arra, hogy elkezd! 

 

 Hidd el! A tested meghálálja a gondoskodást! 

 

Sok sikert kívánok hozzá! 

 

 

 

 

*forrás: vizsgazz.hu

Végzettségeim:
KJF Idegenforgalom és szálloda szak
Fitness Company: aerobik sportedző
végzettséget igazoló dokumentumok
Rendelkezem:
OKJ-s vizsgával (aerobik sportedző)
Szakmai felelősségbiztosítással
Pilates oktatói végzettséggel