Mutasd a testtartásod, megmondom, ki vagy! I.rész

Kedves SportosMami! 

 

Igen, a testtartásunkból nagyon sok minden kiolvasható! De ne szaladjunk ennyire előre. Ez a téma olyan hosszú és olyan sokat tudok róla írni, hogy inkább ketté bontottam, mert nem szeretnék semmit sem kihagyni. 

Először is, mi az, hogy helyes testtartás? 

"Csak megfelelő testtartás mellett tud az izomzat harmonikusan működni. Az alátámasztás három pontos: a nagyujj-kisujj-sarok háromszögén állunk, a lábak párhuzamosak, és a csípőcsont, vagyis az ülőgumó szélességében helyezkednek el. Az alátámasztáson megfelelően kell eloszlania a testsúlynak – ez nem véletlen van kihangsúlyozva, hiszen akadnak, akiknél nem ez történik: inkább a lábfej külső vagy belső élére, sarkokra és a lábujjra terhelnek, ami nem helyes.

A gerincet tehermentesíteni kell, nem terhelni. A gerincet felhúzzuk, a vállat pedig nem engedjük feljönni vele együtt. Csúsztassuk le a lapockánkat a hátunkon. A medence pontos tartása is fontos: ha ugyanis előre, vagy hátra esik, a derék terhelődhet túl.  A medence első és hátsó pontjának egy vonalban kell lennie. A bordát és a medencét pedig össze kell kapcsolnunk, mivel a legkevésbé az ágyéki csigolyák vannak védve.

Vannak, akiknek az egyenesen tartott fej is problémát okoz. Amennyiben valakinél az első szakasz terhelt, előreesnek a vállai, és a fej helytelenül, kissé előrefelé mutat. A fejet vissza kell hozni a súlyvonalba. A lapockákat lecsúsztatjuk, a mellkast megnyitjuk, a fejet a gerinc fölé húzzuk vissza. Mivel a gerincnek egyenesnek kell lennie, és a fej ennek a folytatása, logikus, hogy a fejnek is ugyanebben a vonalban kell elhelyezkednie. A fej beállítása az előrenéző tekintettel lehetséges." (forrás: napidoktor.hu )

Ez elsőre igen tömör, de valóban helyes megfogalmazás. Ennek a leírásnak az alkalmazása már feltételez egy testtudatot. Sajnos az a tapasztalatom, hogy nagyon sok embernek nincs testtudata. Persze, tudjuk a testrészeinket, de nem igazán tudjuk tudatosan irányítani az azokat tartó, mozgató izmokat. Ez persze tanulható. Akik rendszeresen sportolnak, azoknak ez kialakul. De ez idő. Még sokszor most is rá kell szólnom a hozzám járó vendégeimre, hogyha oldalsó középtartásba emeljük a karunkat, akkor nem emelkedik fel a váll például. Adj magadnak időt! Gyakorlással és tudatos odafigyeléssel, minden, de minden megtanulható, ez is. 

 

De elemezzük ki a fentiek tudatában, hogy ez a testtartás miért nem helyes.

 

A csípőm elől van, a hátam felső része, a lapockánál görbe, a vállaim felhúzva és elől, a fejem elől.

Miért baj?

  • Ha a csípőd elől van, de ha nagyon hátul, azaz pucsítasz, akkor terheled az ágyéki gerinc szakaszod, azaz a gerinced alsó szakaszát.  
  • A felhúzott vállal terheled a csuklyás izmod, ami egy idő után beállhat és akár fejfájást is okozhat. 
  • Az előre ejtett váll és a görbe felsőtest miatt beesik a mellkas, csökken a tüdő kapacitása.
  • Az elől lévő fel, a nyaki csigolyákat terheli. Mitől "esik" előre a fej? Rengeteget ülünk a gép, a tévé előtt és automatikusan előre nyújtjuk a nyakunk. illetve a hát felső szakaszának görbesége erőre ejti a fejet.

Ezeken felül  testtartásunknak üzenete is van. Ez is egy non-verbális kommunikáció! Hogy mi is az üzenete? A folytatásban kiderül, amit itt olvashatsz! Illetve mutatok majd egy rövid videót is, hogyan korrigáld a testtartásod. 

 

Ha tetszett a bejegyzés, kérlek, hogy oszd meg barátaiddal is! 

 

Szép napot! 

 

Éva

 

Végzettségeim:
KJF Idegenforgalom és szálloda szak
Fitness Company: aerobik sportedző
végzettséget igazoló dokumentumok
Rendelkezem:
OKJ-s vizsgával (aerobik sportedző)
Szakmai felelősségbiztosítással
Pilates oktatói végzettséggel