R. Král Éva

A 15 leggyakoribb tévhit az employee coaching-gal kapcsolatban 1. rész

Nagyon sokáig élt a munkáltatók fejében, hogy a munkavállaló van a cégért. Ha pedig nem teljesíti a normákat, a maximumot és még talán többet is, akkor le lehet cserélni, hiszen 100 másik jelentkező pályázik a helyére. 

 

A multik és a multikulti megjelenésével azonban ez a helyzet megváltozott. A jobb munkakörülmények, a fejlődés lehetősége, a több pénz reménye és a nemzetközi tendenciák adaptálás folyamatosan elszívja a legjobb embereket. Így a KKV szektornak is haladnia kell a korral, ki kell lépnie a vezetőknek a megszokott gondolkodásmódból és tartania kell a lépést a nagyvállalaltok szellemiségével, ha nem akarják elveszteni végleg a legjobban teljesítő munkatársaikat. 

 

Ezzel a cikksorozattal szeretném eloszlatni a vezetők fejében megjelenő tévhiteket, melyek a munkaerőbe való invesztálástól távol tartja őket. 

Igen, a munkaerőbe való invesztálás. A munkatársak fejlesztése. A kollégákba fektetett pénz és időenergia. Ilyen energia a coaching is. Ezek a nehéz, kiszámíthatatlan idők és ezek következményei, a félelem, a bizonytalanság, a motivációvesztés, a harag, a düh és az érzelmek széles és végletes skálája minden napunkra, a kedvünkre és a teljesítményünkre is rányomja a bélyegét. 

 

Persze van, akire a bezárás, elzárás, összezárás jó hatással van, de a legtöbb ember a végletekig elcsigázott és kimerült. A coaching pedig épp' ezen a ponton tud segíteni. Felkarolja az egyént, segít megtalálni újra önmagát, segít legyőzni a félelmet, segít visszavenni az uralmat a saját érzései és a saját élete irányítása felett.  

 

Melyek lehetnek azok a tévhitek, amik visszatartanak attól, hogy segíts a munkavállalóidnak újra talpra állni?

 

15 azonnal használható szakértői ötlet, amivel segítheted a munkavállalóidat és magadat a lezárások idején 

 

1)  A coach simogatja a dolgozó lelkét, de ettől nem fog jobban teljesíteni! 

Rengeteg kutatás készült az elmúlt években azzal kapcsolatban, hogy melyek azok a munkáltatói tulajdonságok, melyek miatt  a munkavállaló az egyik céget választja a másik helyett. Milyen szempontok alapján dönt, hova adja be az önéletrajzát. A bérezés és egyéb juttatások is fontosak maradtak, de ezeket letaszított a trónról az ott dolgozók véleménye. Minden esetben megtörténik ez a "lecsekkolás". Amit keres egy (leendő) - azért tettem ezt zárójelbe, mert nem csak a leendő, de a már meglévők is -  kolléga a(z új) munkahelyen az a rugalmasság, a megbecsülés, a bizalom és a fejlődés lehetősége. Ha ezeket nem kapja meg a 21. század embere, akkor nagyon gyorsan képes váltani. Már nem csak az Y, és a Z generáció, de az X is. 

Az X már kellően tapasztat, tisztában van az értékeivel, a lehetőségeivel, saját igényeivel és van egy igen erős képe azzal kapcsolatban, hogy 38-50 évesen  milyen körülmények között szeretne dolgozni. 

 

Válts nézőpontot! Nézd meg, hogy te magad mi mindennel küzdesz az elmúlt időszakban. A legtöbb ember ugyanúgy motiválatlan, ugyanúgy fél, ugyanolyan bizonytalan a helyzetet illetően, mint te. Egyesek jobban kezelik, mások kevéssé, valaki pedig lefagy. Aki kevéssé kezeli jól vagy lefagy az sajnos beszűkült. Csak a félelmeire tud fókuszálni. Retteg. Ez nem hiba, ez nem rossz tulajdonság, egyszerűen így van összekábelezve. 


Neki segyteni kell túljutni a krízisen. Lehet, hogy békeidőben a legkiválóbb embered, milliókat hozott a cégnek, de most ebben a vérzivataros időben képtelen dolgozni. Mit kezdesz a helyzettel? Megválsz tőle vagy invesztálsz bele? Ő a legjobb embered! Oldja meg ő a problémáit, mert ez az Ő magánügye? Magánügy-e az, ha már nem tud dolgozni? Magánügye-e ha bomlasztja a viselkedésével a csapatot? Magánügy-e ha egy energiavámpír és nem jó a közelében lenni, beszélgetni vele, vagy csak mellette dolgozni? 

Neked, mint vezetőnek, valószínű, hogy nincs időd az ő lelkét simogatni, még akkor sem, ha törődsz vele. Neked mással kell foglalkoznod. Azzal, hogy jól prosperáljon a céged. A coach ezzel szemben meghallgatja és együtt megtalálják a lehető legjobb megoldást, a kiutat. Ezzel pedig két legyet ütsz egy csapásra. Visszatér a legjobb kollégád, aki ismét hozz a számokat és olyan elkötelezett lesz irántad és a cég iránt, hogy eszébe se fog jutni, hogy váltson! 

 

2) Az employee coaching nettó pénzkidobás

 

Ahogy az előbb is felvázoltam számodra, a coach segít neked. Te megbízod azzal, hogy szedje rendbe a csapatodat. Megbízod, hogy megtalálják az embereid újra önmagukat. Segít neked abban, hogy újra visszaszivárogjon az élet a cégedbe, hogy újra csapat legyen az egyénileg dolgozó home office zombikból. A coach a te karod, aki segít felemeli és megtartani a humán erőforrásaidat. 

Milyen szép szó! Humán erősorrás! Mert az alkalmazott is egy erőforrás. A céged egyik alappillére. Költesz arra, hogy minél több ügyfeled legyen, költesz arra, hogy mérd a vevői elégedettséget, hogy minél ismertebb és jobb hírű legyen a céged.  Az egyik legfonosabb erőforrásodra miért ne költenél? 

 

 

 

 

3) A vállalatnál nagy a fluktuáció. Miért invesztáljak a kollégákba, ha fél év múlva úgy is elmennek? 

 

Eleged abból, hogy fél évente újabb és újabb kollégákat veszel fel, betanítod őket, időt és pénzt pumpálsz beléjük, majd faképnél hagynak? 

Tudtad, hogy egy új ember betanítása sokkal több időt, energiát, pénzt emészt fel, mint a jelenlegi dolgozók megtartása? 

 

Elgondolkodtál azon, hogy miért nagy a fluktuáció? Miért mennek el az emberek? Idénymunkások? Más cégek jobban fizetnek? Vagy esetleg te nem teremtesz megfelelő kürölményeket? De elég a sok kérdésből! 

Na jó, csak még egy utolsó, mint Colombo. ;-) 

Nincs eleged abból, hogy amíg a konkurenciád elhúz melletted, forgalomban, bevételben, te azzal foglalkozol, hogy a századik új alkalmazottad oktatod? 

Legyél főnök helyett vezető! Ülj át a másik oldalra! Te dolgoznál magaddal? Te dolgoznál annál a cégnél, aminek te vagy a főnöke? A gyerekemnek szoktam mindig mondani, hogy úgy bánj másokkal, ahogy szeretnéd, hogy veled is bánjanak! Teremts olyan körülményeket, amiben te is szívesen dolgoznál! 

 

4) A coaching csak felkavarja az állóvizet! 

 

Az állóvíz nagyon kényelmes. Benne ülni szuper dolog. Kicsit meleg, kicsit semmilyen, de legalább a mienk. Nem történik benne semmi. Se jó, se rossz. Van. Miért akarnék változtatni rajta? 

Az elmúlt egy év is bizonyítja, hogy mindig, minden változik. Szó szerint akár egyik napról a másikra. Azért, mert a cégen belül nem változik semmi, a cég körül fog, ha akarod, ha nem. Aki pedig állóvízben üldögél és kényelmesen kortyolja a koktélját, az hogy fog alkalmazkodni a nyílt víz eszeveszett hullámaihoz? 

Itt most szó szerint értendő: Aki kimarad, az lemarad! Hány fényesen tündöklő céget láttál felemelkedni majd hatalmasat bukni csak azért, mert elhitték, hogy ők jók, beleültek a jóba, nem követték a változásokat és nagyon rövid időn belül beleálltak a földbe? 

 

Állóvíz, komfort zóna, ismerős dolgok. Járt útért ne hagyd el a járatlant! - Mondták anyáink, nagyanyáink. Lehet, hogy ez a felfogás ült és biztosnságos volt 50 éve, de mára egyet jelent a csőddel. 

Az lesz a nyertese ennek a helyzetnek, aki alkamazkodni tud hozzá! 

 

 15 azonnal használható szakértői ötlet, amivel segítheted a munkavállalóidat és magadat a lezárások idején 

 

 

 

5) A munkavállalóim úgy se lesznek együttműködőek

 

Gyerekes szülőként volt szerencsém több mesét is végignézni.... Nagy kedvencem a Bébi Úr! Annak is a sorozat változata. Abban volt egy 2-3 részen átívelő szál, amikor is az igazgatótanács  úgy dönt, hogy a cégre ráfér egy működési és szervezeti átvizsgálás. Persze a bébi, aki akkor a vezérigazgató volt, kézzel-lábbal tiltakozott ez ellen. Mindenáron be akarta bizonyítani, hogy szuperül működik a cég és nem kell ide semmiféle átvizsgálás, átalakítás meg pláne nem. Ez persze átgyűrűzött a kollégáira is és jó nagy zűr kelettkezett. Volt minden. Szakmai félténység, rivalizálás a trénerrel és őrült, fejetlen káosz az irodában. 

Ezzel csak azt szerettem volna szemléltetni, hogy milyen fontos az, hogy te mint vezető, hogyan állsz hozzá. Te vagy a főnök. Te vagy a vezetőjük. Te tartozol értük felelősséggel. Ha te ezt jól át tudod adni, jól tudod kommunikálni és még talán te is részt veszel egy vezetői coaching folyamatban, akkor a kollégáknak nem kérdés, hogy ők is követnek téged! 

 

A cikksorozat folytatásában még több tévhitről rántom le a leplet! 

Tarts velem akkor is! 




ÍRJ ÜZENETET